IDE

K psaní programu používáme nějaký editor, který může mít různé vlastnosti. Tomuto editoru spolu s příslušenstvím se říká IDE (Integrated Development Environment), česky vývojové prostředí. Naučíme-li se IDE správně používat, můžeme ušetřit spoustu času.

Tuto lekci je nejlepší studovat tak, že si projdete všechny nabídky IDE a naučíte se důležité klávesové zkratky. Nebude-li vám u nějakého příkazu jasné, co přesně znamená, či jak se liší od předchozího, můžete se podívat na následující řádky. Pokud si myslíte, že již vše umíte, doporučuji se podívat na cvičení.

Popisuji prostředí Borland Pascal 7.0 (jehož předchůdcem je Turbo Pascal). Free Pascal se trošku liší (na některé funkce si budete muset přijít sami).

V první lekci se podíváme na spuštění IDE, vysvětlíme si význam všech položek na horní liště a naučíme se důležité klávesové zkratky. V druhé lekci si nastavíme IDE k obrazu svému. Ve třetí si vysvětlíme, jak měnit nastavení přímo při běhu programu a ve čtvrté se podíváme, kterak si usnadnit ladění.

Do horní lišty se dostanete stisknutím klávesy F10. Příslušnou nabídku pak vyberete šipkami, či stiskem zvýrazněného písmene (tj. F pro File, R pro Run, H pro Help). Chceme-li vybrat nějakou nabídku rovnou, můžeme použít kombinaci kláves Alt-příslušné písmeno. Tedy Alt-F nám přejde rovnou do nabídky File.

Je-li v dané nabídce nějaké písmeno zvýrazněno, znamená to, že po stisknutí příslušné klávesy se okamžitě provede daný příkaz. (Např. v nabídce Run je příkaz Go to cursor), stiskneme-li tedy v nabídce Run klávesu G, má to stejný efekt, jako bychom šipkou dojeli ke G a stiskli Enter - program spustí a jeho vykonávání se zastaví v okamžiku, kdy se dostane na řádku, na které je právě umístěn kurzor.) Tyto klávesy nám tak mohou pomoci ušetřit čas.

Některé příkazy jsou používány tak často, že se vyplatí mít pro ně samostatnou klávesu. Existuje-li taková, je v nabídce uvedena za názvem příkazu. Například v nabídce File je uvedeno Exit Alt-X, stiskneme-li kdykoli kombinaci kláves Alt-X, ukončíme tak náš program. Využití těchto tzv. horkých kláves práci značně zrychluje, měli bychom si tedy pamatovat všechny. (Alt-X je o dost rychlejší než Alt-F x a to zase o dost rychlejší než F10, jedu tři vteřiny šipkou doleva, Enter, jedu tři vteřiny šipkou dolů...)

V libovolném místě platí, že F1 zobrazí nápovědu (vztahující se k tomu, co právě děláte) a ESC je totéž co stisk tlačítka Cancel.

File

Tato nabídka slouží pro práci se soubory. Nejrychleji se sem dostaneme pomocí Alt-F.

PříkazKlávesová zkratkaVýznam
New Vytvoří nový soubor v novém okně
Open F3 Otevře soubor a nabídne dvě možnosti - Open a Replace.
Open - otevře soubor v novém okně
Replace otevře soubor v aktuálním okně (a předtím se zeptá, zda chceme obsah aktuálního okna uložit)
Save F2 Uloží soubor, který právě je v aktuálním okně (byl-li změněn od poslední editace)
Je-li ukládán poprvé, zeptá se, jaké chceme dát tomuto souboru jméno.
Save As Uloží soubor, přičemž si můžeme vybrat jméno souboru.
Hodí se k vytváření záloh.
Save All Uloží všechny změněné neuložené soubory ze všech otevřených oken.
U souborů ukládaných poprvé se zeptá na jméno.
Change dir... Změní aktuální adresář, tj. adresář, odkud se otevírají a kam se ukládají .pas a .exe soubory.
Chceme-li mít v programech přehled, nesmí to být BIN!!!
(Já sám mám nastaveno BP\PROGRAMS)
Možnost Revert vrátí poslední nastavený adresář (pro případ, že jsme se zamotali)
Print Vytiskne aktuální soubor (je-li tisk správně nastaven)
Printer setup Nastavení tisku
BP tiskne tak, že soubor pošle programu, který je na první řádce.
(tento program se spustí s parametry z druhé řádky)
Pokud je nastaveno Send highlighting escape codes, pokusí se zvýrazňovat vyhrazená slova i na papíře
Dos shell Spustí dosovský Shell v aktuálním adresáři
Výhodné pokud chceme zadat příkaz DOSu a nechceme ukončovat BP.
Exit Alt-X Ukončí BP
Tohle je nejčastější klávesová zkratka, tu bychom si měli pamatovat!!!

U většiny z dialogů se zobrazuje možnost Help a Cancel, tyto možnosti nemají někdy zvýrazněno žádné písmeno, to proto, že pro zobrazení helpu slouží klávesa F1 a pro možnost Cancel klávesa ESC.

Pod uvedenými možnosti je očíslovaný seznam naposledy otevřených souborů, zmáčkneme-li příslušné číslo, daný program se otevře v novém okně.

Edit

Občas se hodí zkopírovat delší text. BP ale ještě nezažil klasické Ctrl-C a Ctrl-V, takže tyto operace řeší starším způsobem. Další důležitou funkcí je Undo.

PříkazKlávesová zkratkaVýznam
Undo Alt-Backspace Zruší poslední udělanou operaci (vymazání řádky, apod.)
Redo Zruší poslední Undo
Cut Shift-Del Vyjme označený text a uloží ho do schránky (clipboardu)
Copy Ctrl-Ins Označení text uloží do schránky
(na rozdíl od Shift-Del ho neodstraňuje z původního umístění)
Paste Shift-Ins Vloží text ze schránky na místo kurzoru
Clear Ctrl-Del Smaže označený text
Show clipboard Zobrazí obsah schránky

Daný text se zvýrazňuje klasicky pomocí Shiftu. Pomocí uvedených příkazů je možné kopírovat text z nápovědy přímo do svého programu. (Označím text v nápovědě, stisknu Ctrl-Ins), umístím kurzor do okna se souborem a stisknu Shift-Ins). Snadno se tak prochází vzorové příklady z Helpu. Všechny zde uvedené klávesové zkratky jsou natolik důležité, že si je musíme pamatovat.

Search

Samozřejmostí je hledání chyb, procedur, objektů... Pokud s touto nabídkou umíme pracovat, často odhalíme chybu mnohem dřív.

Abychom uměli správně využívat hledání, musíme se nejprve naučit regulární výrazy:

Regulární výrazy

Regulární výraz je věc, která umožňuje při vyhledávání používat zástupné znaky (stejně jako v DOSovském GREPu). Zástupných znaků je celá řada:

Zástupný znakVýznam
^ Začátek řádky
$ Konec řádky
. Jeden libovolný znak
* Libovolné(i nula násobné) opakování předchozího znaku
+ Libovolné(alespoň jednoprvkové) opakování předchozího znaku
[seznam znaků] Jeden z uvedených znaků, ale žádný jiný
[^seznam znaků] Cokoli, jen ne jeden z uvedených znaků
Tahle možnost v Pascalu bohužel blbne
[a-o] Pomlčka mezi dvěma znaky - cokoli co leží mezi nimi
\speciální znak Zpětné lomítko následované kterýmkoli z předchozích znaků znamená,
že se daný znak nemá brát jako speciální, ale že jde o normální znak.
\\ Dvě zpětná lomítka znamenají zpětné lomítko

Mějme následující text:

program Lucina;
var f:Text;
    p:^integer;
    i:integer;
begin
 assign(f,'c:\text.txt');
 rewrite(f);
 p^:=6;
 i:=7;
 close(f);
end.

A následující regexpy:

^p
;$
a.s
[^i:=]
[\^i:=]
[as]+

Zamyslete se nad tím, co najdou.

První najde p ve slově program, druhý všechny středníky na konci řádky, třetí ass ve slově assign, čtvrtý nenajde nic (ač by správně odpovídal všem řetězcům neobsahujícím i,:,=; ale v Pascalu to blbne),další najde všechna ^,i,: a =. Poslední najde všechna a, s, as, ass.

Nabídka Search

PříkazKlávesová zkratkaVýznam
Find Obyčejný find
Máme-li kurzor na nějakém slově, automaticky hledáme toto slovo
Šipka dolů vybírá mezi naposled hledanými výrazy
Můžeme rozlišovat velká/malá písmena (Case sensitive)
Hledat pouze celá slova (Whole words only)
či využívat Regexpy (Regular expression)
Je možné hledat dopředu (Forward) i nazpátek (Backward)
Je možné hledat v celém dokumentu (Global) či pouze ve vybraném textu(Selected text)
Je možné hledat pouze od pozice kurzoru dál (From cursor) či prohledat celou oblast (Entire scope)
Replace Nahradí nalezený text
Je možné si vybrat, zda se má každé nahrazení potvrzovat (Prompt on replace)
a zda se má provést jen jedno (OK) či nahradit všechno (Change all)
Search again Pokud jsme něco hledali či nahrazovali, tento příkaz skočí na další výskyt daného řetězce
(a v případě nahrazování ho i nahradí (a podle nastavení se zeptá či nikoli))
Go to line number Přejde na dané číslo řádky (užitečné, pokud víme, že se tam stala chyba, či pokud máme delší program)
Show last compiler error Najde místo, kde se při posledním překladu vyskytla chyba
(užitečné při opravování syntaktických chyb, nemusíme je hledat ručně)
Find error Najde chybu.
Přesněji, zadáme adresu, na které se chyba stala, a IDE skočí s kurzorem na odpovídající místo v programu.
Velice užitečné při ladění.
Find procedure Najdi proceduru (funkci)
Najde místo, kde je daná procedura definována. Bohužel jde použít až po přeložení programu.
Ušetří dlouhé brouzdání kódem (kde by to asi tak mohlo být?).
Bohužel hledá jen v aktuálním souboru.
Previous browser Zobrazí předchozí browser (prohlížeč) - to je jedna z těch tří následujících věcí
U všech browserů platí, že jdou použít teprve po přeložení programu.
Objects Prohlížeč objektů
Ukazuje objekty, jejich data a metody a vazby mezi nimi
Pomocí entru lze brouzdat
Je-li nahoře zobrazeno S, lze stiskem Ctrl-S přejít do zobrazení definovaných symbolů (dat a funkcí)
Je-li nahoře zobrazeno I, lze stiskem Ctrl-I přejít na zobrazení dědičnosti
Je-li nahoře R, lze stiskem Ctrl-R přejít na zobrazení výskytů daného objektu.
Mezerník v kódu zvýrazní místo, kde se daný objekt vyskytuje (pokud byl definován v jiném souboru, otevře se tento soubor a to překryje daný browser - musíme ho pomocí Window zase zobrazit zpátky)
Ctrl-Enter skočí na výskyt objektu a zavře browser
Ctrl-P skočí na předchozí browser
Alt-F10 zapne lokální nabídku (ta umožní všechny výše uvedené akce a
navíc má nabídku Options, ve které si můžeme zaškrtnout, co všechno si přejeme zobrazovat:
labels - návěští, const - konstanty, types - typy, variables - proměnné, procedures - procedury a funkce, inherited - zděděné vlastnosti)
Units To samé jako předchozí, ale zobrazuje unity
Globals To samé, ale zobrazuje seznam globálně definovaných symbolů (tj. těch, které můžeme používat v našem programu),
nebere přitom ohled na to, z které unity pochází.
Symbols Najde daný identifikátor a zobrazí příslušný browser
Rychlejší, než danou proceduru, funkci, typ, objekt, ... hledat ručně.

Run

Jedna z nejužitečnějších nabídek. Nabízí spoustu možností, kterak program spustit a efektivně ladit.

PříkazKlávesová zkratkaVýznam
Run Ctrl-F9 Spustí program.
V případě potřeby program zkompiluje, ale nelze na to spoléhat.
Step over F8 Pokračuj v běhu programu (či ho spusť). Po proběhnutí příkazu na řádce program zastav a vrať se do IDE. Nelez dovnitř procedur.
Trace into F7 To samé co předchozí, ale leze i dovnitř procedur.
Go to cursor F4 Spusť program a zastav ho, až se dostaneš na místo, kde je momentálně kurzor.
Program resetCtrl-F2 Ukonči provádění programu.
Tento příkaz je obzvláště užitečný po F4, F7, F8 či po využití breakpointu.
Parametrs Některé programy přijímají parametry z příkazové řádky.
Tohle je způsob, jak nějaké parametry předat našemu programu a výsledek vidět ihned (tj. nemusíme program přeložit, odskočit si do DOSu, abychom ho mohli spustit s parametry, něco nefunguje, tak zpátky do IDE, a tak pořád dokola)

Příkazy Ctrl-F9, F4, F7 a F8 jsou neocenitelnou pomůckou při ladění. Vyzkoušejte si je pořádně, ať je vám jasný rozdíl mezi nimi.
Použijte nastavení parametrů na příklad 9 z pokročilých III: řazení parametrů.

Compile

PříkazKlávesová zkratkaVýznam
Compile Přeloží aktuální soubor
soubory, na které se odkazujeme překládá pouze tehdy, pokud zatím neexistují
Make Přeloží aktuální soubor
unity překládá, pokud byly změněny od svého posledního překladu.
Build Přeloží aktuální soubor
přeloží vše bez ohledu na to, bylo-li to již někdy přeloženo. Může být značně pomalé.
Target Vybere pro jakou cílovou platformu je projekt určen.
Real - reálný mód (tj. nekontrolovaný přístup ke všemu, maximálně 2MB paměti)
Protected mode - chráněný mód (operační systém má kontrolu nad tím, co program dělá, v případě potřeby ho ukončí. Přidělování paměti lze řešit i pomocí swapovacího souboru...)
Windows - prostředí operačního systému Windows (vlastně také Protected mode, ale lze využívat služby operačního systému Windows)
Primary file Nastaví hlavní program.
Při překladu či spuštění se bude překládat tento program. Užitečné, pokud vyvíjíte např. přepisujete nějakou unitu, či píšete rozsáhlejší projekt, který je rozdělen do více souborů.
Clear primary fileZruší nastavený Primary file.
Od této chvíle se kompilace i spuštění budou týkat jen aktuálního souboru.
Information Informace o poslední kompilaci (Kolik řádku bylo kompilováno, kolik bytů zabírá program, kolik z toho jsou data, kolik spustitelný kód, velikost zásobníku a Heapu, a v jakém módu a operačním systému program běží a kolik zabírá paměti,...).

Debug

PříkazKlávesová zkratkaVýznam
Breakpoints Seznam break pointů
Příkazem Edit můžeme přidat nový breakpoint (neřekneme-li jinak, tak na aktuální řádku)
Dojde-li program při svém vykonávání na breakpoint, podívá se IDE, zda je splněna podmínka (Condition) a zda již prošel breakpoint dostatečně krát (Pass count). V případě, že ano, zastaví program a skočí do IDE.
Pomocí klávesy Del je možné vybraný breakpoint smazat, View skočí na řádku, na které se breakpoint vyskytuje, Clear all odstraní všechny breakpointy (nenávratně)
Breakpointy jsou nejdůležitějším nástrojem při hledání chyb, naučte se s nimi zacházet!
Call stack Ctrl-F3Vypíše, které procedury jsou právě aktivní a s jakými parametry byly zavolány
Neocenitelná pomůcka při ladění programů obsahujících rekurzi.
Register Obsah registrů procesoru
Oceníme pouze, pokud používáme assembler (či služby DOSu).
Watch Zobrazí okno obsahující sledované výrazy
Pomocí klávesy Ins můžeme zadat další sledovaný výraz, nejčastěji se sledují proměnné.
Alt-F10 vyvolá místní nabídku, nejzajímavější možnosti jsou Enable a Disable - zapne či vypne aktuální watch
S touto nabídkou a krokováním pomocí F7 budeme mít dokonalý přehled, co se v našem programu děje.
Pokud daný výraz nelze v aktuálním místě programu vyhodnotit, píše se Unknown identifier, to ale neznamená, že je takovýto výraz zbytečný, třeba jen nemusí být definovaná na globální úrovni a v příslušné funkci, kde nás zajímá, se již vyhodnotí.
Output V malém okénku dole zobrazí grafický výstup programu
Může blbnout v grafickém režimu.
User screen Alt-F5 Na celou obrazovku zobrazí to, co uživatel právě vidí.
V grafickém režimu může blbnout, ale jinak jde o velice užitečný nástroj.
Evaluate/modifyCtrl-F4Vyhodnotí zadaný výraz.
Jde-li o proměnnou, umožní nám změnit hodnotu v ní uloženou.
Lze tak nastavovat patologické stavy za běhu programu, nebo naopak po výskytu chyby vnést znovu pořádek a podívat se, jestli alespoň zbytek programu funguje tak, jak má.
Add watch Ctrl-F7Vytvoří nový watch
Aktuální watche jdou sledovat v okně Watch
Add breakpoint Vytvoří nový breakpoint
Aktuální breakpointy jsou vypsány v okně Breakpoints

Pokud potřebujeme na nějakou řádku umístit Breakpoint bez jakýchkoli podmínek, je nejrychlejší na této řádce stisknout Ctrl-F8. Stiskneme-li tuto kombinaci na řádce, kde nějaký breakpoint je, zrušíme ho.

Hledáme-li ve svém programu chybu, je nabídka Debug nepostradatelná. Dnešní vývojová prostředí ovšem nabízí několik vymožeností navíc (možnost zapnout/vypnout breakpointy, varovná hlášení,...).

Tools

Toto menu slouží ke spouštění externích programů. Jejich výstup je zobrazen v okně Messages.

PříkazKlávesová zkratkaVýznam
Messages Výstup nástroje (programu)
Go to next Alt-F8 Následující výstup
To to previous Alt-F7 Předchozí

Jaké nástroje bude tato nabídka ukazovat a jaké budou mít klávesové zkratky (a zvýrazněná písmena), to závisí jen na vás (vše lze měnit v menu Options). V defaultním nastavení obsahuje tato nabídka následující programy:

PříkazKlávesová zkratkaVýznam
Grep Shift-F2 Spustí grep s danými parametry
Turbo Assembler Shift-F3 Spustí assembler s danými parametry
Turbo Debugger Shift-F4 Spustí Debugger - umožní vám sledovat, jak program vypadá v assembleru
Turbo Profiler Shift-F5 Spustí Profiler - sleduje, jak váš program využívá paměť, procesor, ...
Umožní optimalizovat kód

Aby šli nástroje správně spustit, musí být dobře nastaveny. Například, pokud je Profiler nastaven jako TPROF, půjde spustit pouze tehdy, když vaším aktuálním adresářem (viz File/Change dir) je BIN, či pokud máte nastavenou cestu k BP/BIN. Druhá možnost je nastavit Profiler jako BP\BIN\TPROF, pak ale musí být parametry nastaveny tak, aby Profiler nehledat spustitelný soubor v BIN, ale v aktuálním adresáři. Více si o tom povíme, až si budeme povídat o nastavení IDE.
S ostatními nástroji je situace podobná.

S vhodnými nástroji můžete IDE opravdu upravit k obrazu svému.

Options

Tato nabídka slouží k všelijakému nastavení IDE. My se zatím podíváme pouze na jednodušší nastavení, která jsou nezbytná k tomu, aby IDE fungovalo tak, jak má. Pokročilým možnostem raději věnujeme samostatnou kapitolu.

Compiler Nastavení kompilátoru
Umožňuje nastavit spoustu voleb, které ovlivní, jak se bude výsledný program chovat.
Také umožňuje zapnout či vypnout různé kontroly (přetečení, kontrola rozsahu,...)
Memory sizes Nastaví, kolik paměti má výsledný program využívat
Linker Nastaví, zda má spojovací program vytvářet a ukládat podrobná hlášení
Debugger Vybere jestli se má používat interní či externí debugger a jak často má přepínat obrazovku do IDE při krokování.
Directories Nastaví pracovní adresáře
Tato nabídka je velice důležitá pro správnou práci IDE
Browser Nastaví, jak se bude chovat prohlížeč objektů
Tools Nastaví nástroje v nabídce Tools
Environment Nastaví prostředí
Umožní nastavit různé barvy, chování myši, styl ukládání souborů,...
Open... Nahraje nastavení z daného souboru
Užitečné, pokud máme více nastavení, každé vhodné k jinému stylu programování a občas potřebujeme přepnout.
Save Uloží aktuální nastavení
Pokud provedeme nějakou změnu a chceme, aby byla trvalá, je nutné nastavení uložit.
Save as... Uloží nastavení do jiného souboru.
Užitečné, pokud chceme vytvořit druhý profil, vhodný pro jiný styl programování, než je defaultní nastavení.

Podívejme se na to, jak donutit IDE, aby správně fungovalo. K tomu je zapotřebí správně nastavit adresáře.

V názvech adresářů Pascal umožňuje používat jak adresy absolutní (D:\BORLAND\BP7\BIN), tak adresy relativní (..\BIN), relativní adresy se vztahují k nastavenému aktuálnímu adresáři. Zadáme-li tedy např. jako adresář pro EXE a TPU soubory SPUST, bude se daná adresa brát relativně vzhledem k aktuálnímu adresáři nastavenému pomocí File/Change Dir. Pokud chceme někam zadat více adresářů, oddělíme je středníkem. Celková délka všech zadaných názvů ale nesmí přesahovat 256 znaků.

Window

Hrátky s tím, co máme na obrazovce. Umíme-li rychle přepínat mezi jednotlivými unitami a hlavním programem, zavírat nepotřebná okna stiskem jedné klávesy apod., je naše práce na rozsáhlejším programu mnohem efektivnější.

PříkazKlávesová zkratkaVýznam
Tile Zobrazí okna tak, aby byla vidět všechna
Cascade Zobrazí okna tak, že se překrývají
Doporučuji vyzkoušet rozdíl!
Close all Zavře všechna otevřená okna
Velice nebezpečný příkaz
Refresh display Obnoví display
Grafický mód či myš občas dělají potíže při následném zobrazení IDE.
Size/Move Ctrl-F5 Co dodat, šipkami se pohybujeme, Shift+šipky měníme velikost okna, ENTER ukončí hýbání s oknem, ESC vrátí vše do původního stavu.
Zoom F5 Zvětší vybrané okno na celou obrazovku/zmenší ho zpátky
užitečné v režimu Tile.
Next F6 Přepne na další okno
Previsous Shift-F6 Přepne na předchozí okno
Close Alt-F3 Zavře aktuální okno
List Alt-0 Zobrazí seznam oken

Tip: Pomocí Alt-1 zobrazíme první okno, pomocí Alt-2 druhé atd. Tento trik značně zrychluje ovládání IDE.

Help

A to nejdůležitější nakonec. V helpu najdete informace úplně o všem (o helpu, o jednotlivých nabídkách apod.) Nejjednodušší možnost, jak se dostat do Helpu, je na kterémkoli místě zmáčknout F1 a IDE nám zobrazí nápovědu k aktuálnímu tématu (doporučuji vyzkoušet v Options/Compiler).

Seznam a přehled příkazů je tvoří druhou velice důležitou část Helpu.

PříkazKlávesová zkratkaVýznam
Contents Zobrazí obsah nápovědy.
Doporučuji si přečíst kapitoly How to Use Help, Menus and Hot Keys a Editor Commands.
Index Shift-F1Abecední seznam témat nápovědy
Je tu toho spousta, zkuste např. napsat slovo program a skočí to na něj automaticky.
Topic search Ctrl-F1 Najde nápovědu ke slovu, na kterém právě máme kurzor.
Najeďte šipkami na slovo program a zmáčkněte Ctrl-F1!
Previous topic Alt-F1 Předchozí téma
Tahle zkratka se hodí, pokud jsme si z nápovědy někam odskočili.
Using help Nápověda k tomu, kterak užívat nápovědu
Files Obsahuje seznam dodatečných souborů nápovědy
Například OWL.TPH - Object Windows Library, TVISION.TPH - knihovna Turbo Vision, WINDOWS.TPH - programování pod Windows
Prostě sem pomocí New naházejte všechny soubory *.TPH, které najdete. (A nezapomeňte pak uložit nastavení)
Compiler directives Seznam direktiv překladače
Tyto věci slouží k nastavení chování překladače přímo ve zdrojovém kódu.
Věnovat se jim budeme někdy příště.
Procedures and functions Abecední seznam procedur a funkcí
Reserved words Abecední seznam vyhrazených slov
Standard units Seznam všech běžně užívaných jednotek (System, Crt, Printer, Dos, Graph, ...)
Borland Pascal Language Popis jazyka Borland Pascal
Doporučuji si přečíst a ověřit, že všechna uvedená témata opravdu znáte.
Error messages Chybová hlášení
Podstatná část je Run-Time Errors - seznam chyb, co se můžou stát při běhu programu.
(Spustíme-li program a on skončí s hláškou Run-Time Error 216 at 0001:001A, nejprve pomocí Search/Find Error najdeme, kde se chyba objevila
a nevíme-li si rady, podíváme se do Helpu, co přesně se stalo.)
Dále obsahuje Compiler Errors (nezajímavé, IDE tyto chyby vysvětluje samo) a DMPI errors.
About Informace o verzi BP
Užitečné, pokud chceme zjistit, jakou verzi BP máme.

Probrali jsme všechny možnosti, které nám IDE nabízí. Tyto možnosti jsou standardní a dneska nechybí skoro v žádném vývojovém prostředí, proto se vyplatí, naučit se tyto možnosti využívat.

Domácí úkol:

K čemu je dobrá klávesová zkratka Alt-3?
Mám správně nastavené adresáře?
Jakou verzi IDE mám?
Ještě jednou si projděte všechny nabídky a zjistěte, co dělají.
Přečtěte si v Helpu Contents/Editor Commands.
Přečtěte si v Helpu Borland Pascal Language.

To je pro dnešek vše.