Základní programové jednotky

Samotný Pascal obsahuje hodně málo příkazů. Chceme-li přidat některé další, musíme si je sami napsat (což je otrava) nebo využít tzv. programové jednotky.

Standardní jednotky jsou tyto:

System Crt Graph Printer Dos
Strings Overlay Turbo3 Graph3

Chceme-li využívat i nějakou jinou jednotku než System, musíme to překladači oznámit pomocí uses NázevJednotek; Toto vyhrazené slovo patří do deklarací a píšeme ho hned za hlavičku programu. (Jinak program nebude fungovat). Žádnou jednotku nepoužíváme zbytečně. Raději na příkladu:

program Spatne;
{Tenhle program je špatný, protože používá některé jednotky zbytečně
Všimněte, že jednotka System se neuvádí - obsahuje natolik používané příkazy
(např. Readln),
že se předpokládá, že bude použita vždy}
uses Crt, Overlay,Graph,Printer,Dos;
begin 
 TextColor(Red);
 Writeln('Viděli jste už někdy červenou barvu ?!');
 Readln;
end.

program Dobre;
{Teď už je to správně}
uses Crt;
begin
 TextColor(Blue);
 Write('Neni nad spravne');
 TextColor(LightGreen);
 Writeln('barevny text');
 Readln;
end.

Podívejme se, co která jednotka obsahuje (tučně vytištěné si zapamatujte) :

NázevÚčel
System Obsahuje nejběžněji používané příkazy (Readln, Writeln); Její jméno se za uses neuvádí
Crt Práce s textem + legrácky (změna barvy, písma, trocha hudby...)
Graph Práce s rádobygrafikou (kreslení plných čtverců a prázdných kružnic)
Printer Usnadňuje tisk ( = Umožní tisknout)
Dos Spolupráce s operačním systémem (Vymaž adresář, soubor...)
Strings Práce s řetězci
Overlay Oceníte pouze v případě, že má váš počítač méně, jak 2MB RAM (opravdu je tam MB - jako megabytů)
V dnešní době absolutně na nic.
Turbo3 Chcete-li používat zastaralé příkazy verze 3.0
(Leda z nostalgie)
Graph3 Jéééště zastaralejší grafické příkazy 3.0
(grafika kolem roku 1985)

Jak si vytvořit vlastní programovou jednotku vám prozradím o něco později.

Tak a část uses máme za sebou.

DCV: Podívejte se do Helpu na jednotky System, Crt, Graph a Dos. Hezké, že?! Podrobněji je budeme probírat v dalších lekcích.